Tavoitteet ja harjoituspäiväkirja

Tavoitteet ja sitoutuminen

• Käy treeneissä ja peleissä.
  • Noudata joukkueen kanssa yhdessä sovittuja sääntöjä.
  • Tee töitä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Keskity kaikkiin treenin osa-alueisiin (alku- ja loppuverkat myös).
  • Tee treeneistä kiva tapahtuma kaikille.
  • Jos olet loukkaantunut tai kipeä, älä tule treeneihin.
  • Huolehdi itsestäsi, jotta pysyt terveenä ja treenikykyisenä: riittävästi vaatteita talvella (pipo, varrelliset sukat, kaulahuivi, takki kiinni ym.), syö (terveellinen ruoka, säännöllinen ateriarytmi), nuku (säännölliset ja riittävät yöunet) ja lepää hyvin (vietä aikaa myös muualla kuin hallilla).
  • Jokaisella treenillä on tarkoitus. Älä jätä niitä tekemättä.
  • Hengästyminen ja pieni lihaskipu kuuluvat urheiluun. Muista, että vain mukavuusalueelta poistuminen kehittää. Kun olet väsynyt, voimavaroistasi on jäljellä vielä yli puolet.
  • Pettymykset ja epäonnistumisetkin kuuluvat urheiluun ja tekevät onnistumisista ja voittamisesta makeampaa. Älä jää vellomaan ikävyyksiin, vaan mieti aina, mitä seuraavaksi teet paremmin.
  • Muista, että olet osa joukkuetta. Sooloilu ja yhteisten sääntöjen noudattamatta jättäminen on aina epäkohteliasta ja itsekästä muita kohtaan.
  • Nauti pelaamisesta! Positiivinen ja iloinen asenne tarttuu muihinkin.
  • Kannusta kaveria!

Oma tsekkauslista, avainasiat

• Mieti tärkeimmät pelissä tarvitsemasi taidot ja keskity niihin erityisesti ennen peliä.
  • Käy jäällä aina oma tsekkauslista läpi lyhyesti ja keskittyneesti ennen yhteisiä lämmittelyjä.
  • Mitä paremmin hallitset tärkeimmät taitosi, sen itsevarmempi olet.

Tavoitteet peliin

• Mieti jokaiseen peliin sopiva tavoite. Se auttaa sinua keskittymään peliin ja saamaan onnistumisia.
  • Lista voi olla vaikka tällainen: 6 onnistunutta syöttöä tai vetopaikkaa kaverille, 6 onnistunutta veto- tai syöttöpaikkaa maalin edessä, 3 laukausta pelissä, 4–6 kertaa pelissä ribarivalmiudessa, oma kenttä voittaa pelinsä tasakentällisillä pelatessa.

Treenipäiväkirja ja muu seuranta

• Käytä joko sähköistä tai paperista treenipäiväkirjaa.
  • Kirjaa ylös ainakin seuraavat asiat: treenipäivä, treeni ja fiilis.
  • Teet treenipäiväkirjaa itseäsi varten, mutta sitä tarvitaan esimerkiksi, jos haluat hakeutua urheilulukioon tai pääset alue- tai maajoukkueeseen. Päiväkirjan täyttäminen paljon jälkikäteen on hyödytöntä.
  • Mitä tarkemmin kirjaat treenejä, sitä enemmän siitä on hyötyä ja sitä paremmin voit seurata kehitystäsi ja tavoitteidesi saavuttamista.
  • Voit kirjata treenipäiväkirjaan myös seuraavia asioita: maksimisyke, keskisyke, oheistreenien liikkeet ja toistot, kuntosalitreenien liikkeet, painot ja toistot, treenin kesto, liikuttu matka jne.
  • Lisää päiväkirjaan myös kunto- ja luistelutestien tulokset.
  • Pyydä valmentajalta säännöllisesti palautetta harjoittelustasi sekä vinkkejä treenaamiseen.